Hva er bestillingsbekreftelse via Facebook Messenger?

Denne funksjonen tillater kjøperen å få bestillingsbekreftelsen direkte til Facebook Messenger. Den vanlige ordrebekreftelsen sendes som vanlig via e-post. En av fordelene er hvis kjøperen har spørsmål angående bestillingen, kan du svare direkte i ordrebekreftelsen på Messenger, og deretter sendes en melding direkte til din Facebook-side. Som butikkinnehaver ser du hele bestillingen direkte med artikler, ordrenummer, navn osv. og så vises kjøperens melding direkte under bestillingsinformasjonen. Dermed blir det lettere å kommunisere direkte med kundene angående bestemte bestillinger.

Hva kreves for å bruke Facebook Messenger?

  • Man må ha en side (page) for sin butikk på Facebook (Det rekker ikke med privatkonto).

Hvordan ser det ut i kassen for kjøperen?

I kassen ser du et nytt blokk som ser slik ut:

Hvordan vises bestillingsbekreftelsen i Messenger for kjøperen?

Når bestillingen er plassert, sendes en melding med et sammendrag av bestillingen som ser slik ut:

Du kan også velge å klikke på bestillingsbekreftelse og deretter få en mer detaljert ordrebekreftelse som ser slik ut:

Aktiver bestillingsbekreftelser for Facebook Messenger

Gå til Innstillinger -> Eksterne tjenester -> Facebook Messenger.

Kryss i "Aktiv" og klikk deretter "Fortsett med Facebook" og logg inn med din vanlige facebook-konto. Husk at denne kontoen må være administrator av Facebook-siden din.

Når du er logget inn, er listen oppdatert på "Side" med en liste over alle Facebook-sider som du er administrator for. Velg butikkens Facebook-side og lagre.

Nå trenger du "hvitliste" butikkens domene på Facebook, så logg inn og gå til Facebook-siden din.

  1. Klikk på "Innstillinger" øverst på siden.
  2. Klikk på "Messenger Platform" til venstre.
  3. Legg til butikkens domene i boksen "Hvitlistede domener" (Whitelisted Domains).

Her er en veiledning (på engelsk) i Facebook for developers. 

Nå er alt klart.

Fant du svaret?