I denne artikkelen kan du lese om: 

  • Hva er en leveringsmetode? 
  • Opprette en leveringsmetode 
  • Vektbasert fraktavgift
  • Hente i butikk
  • Fri frakt dukker opp i butikken ved en feil 

Hva er leveringsmetode? 

Dersom du skal sende en pakke, må du opprette en leveringsmetode. 

Hvis du sender i Norge og vil at man også skal kunne hente i butikk, må du lage to leveringsmetoder som man kan velge mellom i kassen. 

Opprette en leveringsmetode 

Her går vi gjennom i bilder hvordan du oppretter en leveringsmetode. Høyreklikk på bildene og velg "åpne i ny fane" for større format. 

Gå til Innstillinger > Frakt og levering > + Ny leveringsmetode

Du kommer direkte inn på innstillingene og fanen "Egenskaper": 

Når du har lagret, går du til fliken "Frakttariffer"

Gi tariffen et navn og fyll inn hva den skal koste.

Deretter går du til fanen "Koble tariff til leveringsadresse". Nå skal vi koble tariffen du har laget til det landet/de landene du vil sende til.

Nå sender du til Norge! 

DU kan også koble en leveringsadresse til en viss kundegruppe:

Du lager kundegrupper her:

Kunder > Kundegrupper

Vektbasert fraktavgift 

Vil man ikke ha en fast fraktavgift som i eksempelet over, kan man lage vektintervaller og sette ulike avgifter avhengig av hvor mye ordren veier.

Først opplyser man om vekten på alle produkter. Utvalg -> Produkter -> velg produkt, redigere -> Vekt.

Deretter går du til Innstillinger -> Frakt og levering.
Klikk deg inn på en leveringsmetode og så på fliken "Frakttariffer".

Velg en tariff, for eksempel "Norge" og klikk på den for å redigere.
Under feltet "Avgifter" finner du linken "» Oppgi vektintervall". 

Lag så de intervallene du vil ha. Oppgi vekt i gram og klikk på lagre-knappen mellom hvert intervall. 

Hente i butikk

Hvis du vil at kundene skal kunne hente varen i butikken, kan du lage en leveringsmetode som heter "Hente i butikk". 

Gå til Innstillinger > Frakt og levering > + Ny leveringsmetode

Gi metoden navn og aktiver den. Du trenger IKKE å krysse av for at det skal være fraktfritt.

Nå har du laget en leveringsmetode for å hente i butikk! :-)

Fri frakt dukker opp i butikken ved en feil 

Står det "Fri frakt" oppe til høyre når man legger en vare i handlekurven?

Sjekk om du ved en feil har krysset av for "fraktfritt" på noen av dine leveringsmetoder. Kanskje har du laget en leveringsmetode som heter "Hente i butikk"? Denne leveringsmetoden blir automatisk fraktfri når du ikke fyller ut noen sum. Krysser du av for at det skal være "fraktfritt" på en leveringsmetode som allerede er 0 kroner, blir jo alt over 0 gratis frakt. 

Kryss ut dette og lagre, så forsvinner teksten i butikken. 

Gå til Innstillinger > Frakt og levering > Klikk på leveringsmetoden > Egenskaper 

Fant du svaret?