For support eller spørsmål om Google Shopping/Google Merchant send e-mail til: shop@abicart.no 

I denne artikkelen kan du lese om: 

  • Hva Google Shopping?
  • Hva skal man tenke på når det gjelder Google Shopping?
  • Prisfil/Feed
  • Google Taxonomi
  • Sånn kommer du i gang med Google Shopping
  • Bekreft via Google Search Console
  • Bekreft via Metatagger
  • Link til Merchant Center og AdWords

Hva er Google Shopping?

Google Shopping fungerer nesten som AdWords. Men i motsetning til AdWords textannonser vises både bilde, pris og produktdetaljer i søkeresultatet, noe som gjør det lettere for den besøkende å sammenligne produkter innen kjøp. 

Sånn ser Google Shopping ut i søkeresultatet:

[picture]

Sånn ser AdWords ut i søkeresultatet: 

Hva skal man tenke på når det gjelder Google Shopping:

Google Shopping er en tilleggstjeneste som koster 60 kr/måneden og fungerer kun med vår responsive temaer Aficionado og Fabrikk. 

Google Shopping fungerer bare om du har vårt PLUS-abonnement. Klikk her [link] for å kjøpe koblingen.

Du må ha et SSL-sertifikat (https://) i din butikk for å kunne bruke Google Shopping. Her [link] kan du lese mer om vår tilleggstjeneste SSL.

Du trenger en Adwords-konto for å kunne opprette en Google Shopping-kampanje. Les mer om dette lengre ned i denne artikkelen.

Dine artikler må ha artikkelnummer for å kunne vises.

Det er bare hovedartikkelen som kommer med i filen – ikke kundens valg.  Du må sette en kategori på dine artikler for at de skal komme opp i prisfilen (les mer om taxonomi lengre nede).

Her kan du lese mer om Googles policy for Google Shopping.

OBS! Legg merke til at du bare kjøper koblingen og prisfilen av oss - all øvrig kostnad samt selve kampanjen kjøpes hos Google Adwords.

Prisfil/Feed:

Når du har kjøpt koblingen til Google Shopping kommer den opp under Innstillinger > Eksterne koblinger > Google Shopping 

Hvert språk og valuta får en egen prisfil.

I eksempelet ovenfor har butikken aktivert ett språk (norsk) samt en valuta (NOK).

Google Taxonomi:

For at en artikkel skal komme med i filen må den ha en kategori (taxonomi). 

Kategorien kan settes både på en artikkelgruppe og på individuelle artikler.

Sånn setter du kategori på dine artikler
Gå til Sortiment > Artikler > Klikk på en artikkel > Klikk på knappen artikkel-egenskaper lengst oppe > Google Taxonomi

Sånn setter du kategori på dine artikkelgrupper: Gå til Sortiment > Artikler > Klikk på en artikkelgruppe > Rediger > Klikk på knappen artikkel-egenskaper lengst oppe > Google Taxonomi

Skriv inn for eksempel "klær" i søkefeltet og velg den kategorien som passer best.

Du kan også sette en kategori på en hel artikkelgruppe/undergruppe og velg at artiklene som ligger i den gruppen skal ha samme kategori (så slipper du gå inn på hver enkelt artikkel):

>>> OBS! Kategoriene hentes direkte fra Google og er ikke noe vi kan påvirke.

Bekreft din butikk

Du kan bekrefte din butikk på to måter. Gjennom Search Console eller gjennom Metatagger. Nedenfor ser du hvordan du gjør dette. 

Bekreft din butikk via Search Console

Fyll inn informasjonen om din butikk og bekreft din url så Google forstår at det er du som eier den. Ellers kommer dine produkter ikke til å vises.

About your business > Her fyller du inn informasjonen om din butikk:

Website > Her bekrefter du din butikk, velg "Alternative methods":

...og velg i "HTML tag":

Kopier koden fra Merchant Center og lim den inn i ditt tema.

Det er bare koden etter content (det som står innenfor sitattegn) som skal limes inn i ditt butikks tema. Om hele koden kommer med tar du bort alt utenom det som står innenfor de siste sitattegn:

Du legger inn koden her:
Azalea: Utseende > Fabrikk > Rediger > Tillegg > Google > Google Search Console

Når du limt inn koden i ditt tema tar det ca. 12 timer før Google kan lese den. Vent i 12 timer og gå så tilbake til Google Merchant Center. Klikk på "verify & claim" for å bekrefte at det er du som eier siden:

Bekreft via Metatagger

Om du allerede har en kode i Google Search Console-feltet fra tidligere kan du istedenfor legge inn koden fra Merchant Center i "Metatagger". 

Du legger inn koden her:

Azalea/Fabrikk: Utseende > Azalea/Fabrikk > Rediger > Tillegg > Metatagger

Aficionado: Utseende > Aficionado > Rediger > Tillegg > Google > Metatagger

Legg inn hele koden fra Merchant Center:

Når du har limt inn koden i ditt tema tar det ca. 12 timer før Google kan lese av den. Vent i 12 timer og gå tilbake til Google Merchant Center. Klikk på "verify & claim" for å bekrefte at det er du som eier siden:


Link til Merchant Center og AdWords

For å kunne lage kampanjer behøver du å linke sammen din Merchant Center-konto med ditt AdWords-konto. Om du ikke har en AdWordskonto kan du opprette en her

Sånn kobler du sammen Merchant Center med AdWords:

I øvre høyre hjørnet i Google Merchant Center finnes tre prikker. Klikk på disse og velg "Account linking":

Klikk på "Link account" under "Your AdWords account":

Nå har du linket sammen Merchant Center med AdWords og er klar for å lage en kampanje!  

Lag en kampanje 

Nå kan du lage en kampanje både i Merchant Center og i Adwords. Er det første gangen du lager en kampanje, kan du gjøre dette i Merchant Center.

Når du linker sammen Merchant Center og Adwords klikker du på "Create shopping campaign":

Døp din kampanje og velg samme land som du gjorde når du lastet opp din prisfil. Om kampanjen henvender seg til norske kunder velger du Norge. Skriv inn ditt budsjett og klikk på "Create".

Nå kan du se din kampanje i ditt AdWords-konto.

Ikke glem å fylle inn dine faktureringsopplysninger i AdWords. Klikk på tannhjulet i øvre høyre hjørne i din AdWords-konto og velg "Billing and payments":

Fant du svaret?