I denne artikkelen kan du lese om: 

  • Hva innebærer søkemotoroptimering? 
  • Storytelling
  • Komme i gang med SEO
  • Rubrikker (H1)
  • Meta description

Hva innebærer søkemotoroptimering? 

Søkemotoroptimering (SEO) handler om at din side skal ende opp på en så god plass som mulig i søkeresultatet på for eksempel Google. I denne artikkelen tar vi opp noen av de grunnleggende tingene du kan gjøre for å komme i gang med søkermotoroptimering. Ha gjerne dette i tankene - komme i gang. Det er ingenting som garanterer at du kommer til å rangeres høyt kun fordi du følger disse stegene, men de er et godt utgangspunkt. 

Søkemotoroptimering er noe du må jobbe med hele tiden. Sørg derfor for å lage nytt innhold på siden din med jevne mellomrom for hele tiden å holde den levende. 

Begynn med å tenke over hvilke søkeord folk kan tenkes å skrive inn for å havne hos nettopp deg. Når du senere skriver tekstene dine, benytter du deg av disse ordene, men skriv for kundene dine og ikke for søkemotoren.

Storytelling

Alle har en historie. Fortell gjerne om hvorfor du valgte å starte opp butikken din (og bruk relevante søkeord som du vet at man kan tenkes å søke på for å finne deg). 

Det er vanlig å lete etter en Om oss-side for å få vite mer om historien bak butikken. Med mindre du har et velkjent varemerke er en Om oss-side der du forteller litt om deg selv og din virksomhet et must. Det viser at du er seriøs og skaper fortrolighet. Dersom du utelukkende viser produktet forteller du ikke særlig mye om deg selv.

Kanskje du selger noe som er håndlaget og fullstendig unikt. Fortell om hvorfor du brenner for nettopp dette og del historien din. Kanskje er det dette som gjør at noen velger nettopp deg fremfor en konkurrent. 

Her en noen ting du kan ha i bakhodet når du skriver en Om oss-side: 

  • Hvem er jeg/hvem er vi? 
  • Hvorfor skal man velge min butikk fremfor en annen? 
  • Hva er det jeg jobber med?
  • Når begynte jeg? 
  • Hvordan går jeg til verks? 

Komme i gang med SEO

Hva er produktnavnet? 

Gå til Utvalg > Produkter > Klikk deg inn på et produkt 

Dersom du selger for eksempel klær og kjoler er ordet "kjoler" vanskelig å konkurrere på. Benytt deg av ord som du vet at folk kan tenkes å søke på. Ordet "Kjole" er alt for bredt.

Skal du selge en rød vintagekjole fra 50-tallet, så legg dette inn som produktnavn:  

Rød Dior Vintagekjole fra 50-tallet, størrelse 38. 

Eller kanskje du selger vannflasker laget av giftfri plast. Ikke kall produktet "vannflaske". Skriv hvilken type flaske du selger: 

Eva Solo vannflaske 0,5 l i BPA-fri plast

Benytt relevante søkeord i all tekst du skriver på siden. Du skal selvfølgelig ikke spamme løs og skrive usammenhengende setninger. Google er ikke dum - og det er trolig Google du vil vises på.  

Rubrikker (H1)

Hovedrubrikken på en side kalles H1. En H1 ligger som oftest høyt opp på siden. Du skal bare ha én rubrikk (dvs en H1) pr. side. Har du flere rubrikker forvirrer du Google, og det kan påvirke søkemotoroptimeringen negativt. 

Altså - én H1 (rubrikk) per side. Dette gjelder også startsiden. 

Du kan også legge inn en rubrikk på produktgruppesiden. Dette forteller Google hva siden handler om.

Har du en hovedproduktgruppe med undergrupper legger du inn rubrikken i både hovedproduktgruppen og undergruppene. Alle produktgrupper skal ha en rubrikk. 

Slik legger du inn en rubrikk i en produktgruppe: 

Gå til utvalg > produktgrupper > klikk på produktgruppen > rediger > gå til fanen utseende lengst opp og velg "tilpasset utseende" > legg til "valgfri tekst/bilde":

Denne rubrikken kan være en setning der du beskriver innholdet på siden. Bruk relevante søkeord. Er du ute etter å være billigst? Kanskje kan du få inn ordet "billig" på en god måte i rubrikken. Selger du egenproduserte tresko? Skriv det i rubrikken. Og selvsagt også i produktbeskrivelsen. 

Ikke spar på informasjonen. Spesielt ikke om du selger noe som du vet du er alene om. Og selv om du ikke er alene om varene - hvorfor skal man kjøpe av nettopp deg? Er det fordi du er billigst? Best? Mest unik? Fortell.

Meta description

Både produkter, produktgrupper og egne sider har et felt som heter "Søkemotoroptimering":  

Her kan du legge inn nøkkelord og metabeskrivelser. Google bryr seg ikke om nøkkelord (META keywords) lenger, men sørg for å fylle inn en god metabeskrivelse. 

Hvert produkt har en egen unik beskrivelse. Ikke lim inn samme tekst på alle produktene dine. 

Her finner du fanen for søkemotoroptimering i admin: 

Utvalg > produkter > klikk på produktet > gå til fanen for søkemotoroptimering 

Egne sider > klikk på den egne siden > gå til fanen søkemotoroptimering

...og her finner du flere felt for søkemotoroptimering:

Gå til Innstillinger > Domener og SEO > Tittel og nøkkelord 

---

Lykke til!

Fant du svaret?